Soru & Cevap

Stmax marka ürünlerin yedek parçalarını tüm Türkiye’deki yetkili servislerimizden ve bikestore.com.tr adresinden satın alabilirsiniz.

Silindir hacmi 0-99 cc arasında yer alan motosikletler motorlu taşıt vergisinden muaftır.

Silindir hacmi 50 cc ve altı olan motosikletler zorunlu trafik sigortasından muaftır ve trafik sigortası olmadan tescil işlemlerinizi gerçekleştirebilir ve motosikletinizi kullanabilirsiniz.

KTY ‘nin 75. Maddesine göre:
•İki, üç ve dört tekerlekli motorlu bisikletleri (moped) kullanacakların M sınıfı ehliyete sahip olması gerekmektedir.
•Silindir hacmi 125 santimetreküpü, gücü 11 kilovatı ve gücünün ağırlığına oranı 0,1’i geçmeyen, sepetli veya sepetsiz iki tekerlekli motosikletler ile gücü 15 kilovatı geçmeyen üç tekerlekli motosikletleri kullanacakların A1 sınıfı ehliyete sahip olması gerekmektedir.
•Gücü 35 kilovatı ve gücünün ağırlığına oranı 0,2’yi geçmeyen, sepetli veya sepetsiz iki tekerlekli motosikletler ile gücü 15 kilovatı geçmeyen üç tekerlekli motosikletleri kullanacakların A2 sınıfı ehliyete sahip olmaları gerekmektedir.
•Sepetli veya sepetsiz iki tekerlekli motosikletler ile gücü 15 kilovatı geçen üç tekerlekli motosikletleri kullanacakların A sınıfı ehliyete sahip olmaları gerekmektedir.
•Net motor gücü 15 kilovatı, net ağırlığı 400 kilogramı, yük taşımacılığında kullanılanlar için ise net ağırlığı 550 kilogramı geçmeyen dört tekerlekli motosikletleri kullanacakların B1 sınıfı ehliyete sahip olmaları gerekmektedir.

1) Motorlu bisiklet (Moped): (Değişik:RG-17/4/2015-29329) Azami hızı saatte 45 kilometreyi, içten yanmalı motorlu ise silindir hacmi 50 santimetreküpü, elektrik motorlu ise azami sürekli nominal güç çıkışı 4 kilovatı geçmeyen iki veya üç tekerlekli taşıtlar ile aynı özelliklere sahip net ağırlığı 350 kilogramı aşmayan dört tekerlekli L1, L2 ve L6 sınıfı motorlu taşıtlardır. Elektrik ile çalışanların net ağırlıklarının hesaplanmasında batarya ağırlıkları dikkate alınmaz.
2) Araçların Sürülmesinde Yetki Durumunun tanımlandığı KTY’nin 85. maddesine göre, sınıfı fark etmeksizin herhangi bir ehliyete sahip olan herkes M sınıfı ehliyet ile kullanılan motorlu bisikletleri (moped) kullanabilir. Yetki durumları aşağıda belirtilmiştir.
Araçları sürme yetkisi;
a) B1 sınıfı sürücü belgesi ile M,
b) F sınıfı sürücü belgesi ile M,
c) G sınıfı sürücü belgesi ile M,
ç) A1 sınıfı sürücü belgesi ile M,
d) A2 sınıfı sürücü belgesi ile M ve A1,
e) A sınıfı sürücü belgesi ile M, A1 ve A2,
f) B sınıfı sürücü belgesi ile M, B1 ve F,
g) BE sınıfı sürücü belgesi ile M, B, B1 ve F,
ğ) C sınıfı sürücü belgesi ile M, B, B1, C1 ve F,
h) CE sınıfı sürücü belgesi ile M, B, BE, B1, C, C1, C1E, F; CE sınıfı ile birlikte D sınıfı sürücü belgesine de sahip olduğu takdirde ayrıca DE, D1 ve D1E,
ı) C1 sınıfı sürücü belgesi ile M, B, B1 ve F,
i) C1E sınıfı sürücü belgesi ile M, B, BE, B1, C1 ve F,
j) D sınıfı sürücü belgesi ile M, B, B1, D1 ve F,
k) DE sınıfı sürücü belgesi ile M, B, BE, B1, D, D1, D1E, F; DE sınıfı ile birlikte C sınıfı sürücü belgesine de sahip olduğu takdirde ayrıca CE, C1 ve C1E,
l) D1 sınıfı sürücü belgesi ile M, B, B1 ve F,
m) D1E sınıfı sürücü belgesi ile M, B, BE, B1, D1 ve F sınıfı sürücü belgeleri ile kullanılan araçlar da sürülebilir.

Gücü 250W ile 4KW olan elektrik motoru ile gaz kolu yardımıyla hareket ettirilebilen, şarj edilebilen bir bataryası olan, ülkemizde geçerli karayolu uygunluk belgesi Avrupa Tip Onay Belgesi’ne sahip iki tekerlekli araçlara elektrikli motosiklet denir.Karayoluna çıkabilmesi için plaka zorunluluğu vardır ve ehliyet sahibi kişiler tarafından kullanılabilmektedir.

Gücü 250W ve daha düşük güçlerde elektrik motoru yardımıyla hareket ettirilen, şarj edilebilen bataryası olan, maksimum hızı 25km/h olabilecek şekilde pedaldan tahrikli bir şekilde hareket ettirilen, gaz kolu olmayan iki tekerlekli araçlar elektrikli bisiklet olarak tanımlanmıştır.

Elektrikli motosikletler Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV)’ye tabi değildir.

Elektrikli motosikletler muayeneye tabidir. Fakat benzinli motosikletlere göre kapsamı daha dardır. Muayene esnasında frenler, lambalar ve lastikler kontrol edilmektedir. İlk muayene 3 yıl sonra, sonraki muayeneler 2 yıl arayla yapılmaktadır.

Elektrikli motosikletler yeni karayolları trafik kanununa göre B sınıfı ehliyet de dahil olmak üzere herhangi bir sınıf ehliyet ile kullanılabilir. Bütün ehliyet sınıfları M sınıfı olan Moped grubunu kapsamaktadır.

Elektrikli bisikletler, elektrikli olmayan bisikletler ile aynı kapsamda olduğu için elektrikli bisikletleri kullanmak için ehliyet aranmaz.

Elektrikli bisikletlere plaka çıkmamaktadır.

Elektrikli motosikletleri karayolunda kullanabilmek için plaka çıkartılması gerekmektedir. Yeni uygulamaya göre trafik sigortası aranmamaktadır. Sadece noter ve ruhsat masrafı ile plaka çıkartılabilmektedir.

Yüksek basınçlı su elektrikli motosikletin elektrik aksamına zarar verebileceği için nemli bez ile silinmesi tavsiye edilmektedir.

Jel akü ile kullanılan elektrikli motosikletler ortalama 6-8 saatte şarj olmaktadır. Detaylı bilgi elektrikli motosikletlerin kullanım kılavuzlarında yer almaktadır.

Elektrikli motosikletlerden yüksek verim alınabilmesi için akülerin ve şarj cihazının uyumlu olması gerekmektedir. Bu sebeple sadece orijinal şarj aleti kullanılmalıdır.

Uzun süre kullanmamayı planladığınız elektrikli motosikletinizin akülerinin şarjının dolu olması ve elektrikli motosikletinizin sigortasının kapalı olduğundan emin olunması gerekmektedir. Akülerinizin performansını korumak için ayda en az bir kere şarj edilmesi gerekmektedir.

Elektrikli motosikletinizin taşıma kapasitesi kullanma kılavuzunda belirtilmiştir. Taşıma kapasitesinin üzerinde yük taşınması halinde aracınızın şase, süspansiyon, lastik, yan ayak ve orta ayak parçaları zarar görebilir.

Elektrikli motosikletinizi belirlenen tırmanma açısına sahip bir yolda kullanmanız elektrik kablosu, motor sürücü veya estelasyon kablosuna zarar verebilir. Elektrikli aracınızı tırmanabileceği açının üzerinde olan bir yolda kullanmanız halinde elektrik motoru ve motor sürücüsünün sıcaklığını arttırarak yanmasına sebep olabilir.

Motor aksamının yağını boşaltınız. Yakıt deposundaki benzini boşaltıp anti pas uygulayınız. Bujiyi çıkartıp içine 15-20 ml motor yağı boşaltınız. Kontağı kapalı konuma getirdikten sonra marş pedalına birkaç kez basıp bujiyi yerine takınız. Akünüzün bağlantı kablolarını sökünüz. Sökmüş olduğunuz aküyü ayda bir şarj etmeniz akünüzün ömrünü uzatacaktır. Güneş ışınlarına ve suya dayanıklı bir kılıf ile motosikletinizin üstünü kapatınız. Motosikletinizin metal parçalarının paslanmasını önlemek için anti pas uygulayınız.

Benzin ve Dizel yakıt ile çalışan araçların kullanılmaları esnasında birim zamanda doğaya salınan karbonmonoksit gazının tavan değerlerini belirten standarttır. Belli aralıklarla bu standartlar yenilenir, daha az karbonmonoksit salınımı yapılan araçların kullanılması hedeflenmektir.

EFI (Electronic Fuel Injection): Elektronik yakıt püskürtme sistemini ifade etmektedir. Yakıtın kontrolü bir dizi sensörden alınan verilere dayalı olarak hassas bir şekilde gerçekleştirilir. Bu şekilde motorunuzun yakıt tüketimi azalır.